5 Tips voor het betrekken van medewerkers bij hun loopbaanontwikkeling

Elke ervaren manager weet dat het betrekken van werknemers en het helpen bij het nastreven van loopbaanontwikkeling van vitaal belang zijn voor de groei van het bedrijf en van de medewerker. De loopbaanontwikkeling verbetert:

  • het moreel,
  • carrière-tevredenheid,
  • motivatie;
  • en productiviteit van de organisatie.

Meer dan 66% van de millennials (medewerkers geboren tussen 1980 en 2000) gelooft dat het de taak van het management is om hen versnelde ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, aldus onderzoek van Deloitte. Daarnaast ziet iedere medewerker het belang in van loopbaanontwikkeling, omdat dit een lange termijn proces is. Loopbaanontwikkelings-programma’s zijn hierop het antwoord. In dit blog presenteren wij 5 tips om medewerkers betrokken te krijgen bij hun loopbaanontwikkeling.

1: Gebruik feedback van collega’s
Het is belangrijk om een open en stimulerende bedrijfscultuur te hebben, waarin collega’s feedback durven geven, maar ook dat deze feedback positief ontvangen wordt. In een onderzoek van het magazine Forbes (2015) heeft meer dan 50% van de CEO's aangegeven dat de cultuur die binnen organisatie heerst direct invloed heeft op de productiviteit, creativiteit, winstgevendheid, bedrijfswaarde en groeipercentages.

Natuurlijk gaat niet zomaar elke feedback in de goede richting. Collega’s moeten hun feedback richten op waar de collega in zou kunnen uitblinken of waarin hij of zij zou moeten verbeteren. De feedback hoeft niet positief te zijn: 92% van de respondenten uit hetzelfde onderzoek van Forbes was het eens met de volgende bewering:

"Als negatieve (heroriëntatie) feedback op de juiste manier wordt geleverd,
is deze effectief om de prestaties te verbeteren."

2: Initieer kleine assessment en andere tests
Om erachter te komen waar een medewerker denkt dat hij of zij in uit kan blinken en waar hij of zij in wil groeien, kunnen assessments en (rollen)spellen uitkomst bieden. Deze tests kunnen uitwijzen of iemand empathisch is, risicomijdend, koelbloedig, opmerkzaam, een snelle denker, introvert of extravert. Soms komen er dingen aan het licht die zelfs de werknemer niet van zichzelf wist.

3: Focus op de behoeften van de organisatie én de werknemer
Tijdens formele beoordelingsgesprekken en informele gesprekken, ontdek je waar de medewerker zich op wil concentreren. Komt dit overeen met de doelen van de organisatie? Slechts 51% van de teamleden zegt een duidelijk beeld te hebben van de manier waarop bedrijfsinitiatieven en prioriteiten passen bij hun individuele doelen. Hoe kunt u de wensen en behoeften van de werknemer sturen om het hele bedrijf te helpen? Het zal variëren van medewerker tot medewerker, maar de kans bestaat dat u iets ontdekt dat iedereen zal helpen.

4: Haal medewerkers uit hun comfort zone
Door medewerker uit hun comfort zone te halen, zullen zij nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Deze situaties kunnen ook verborgen talenten in een medewerker blootleggen. Want als de medewerker in nieuwe situaties wordt gegooid, zal hij of zij mogelijk nieuwe vaardigheden vertonen die anders nooit ontdekt waren. Hierdoor wordt de medewerker zich bewust van zijn of haar kwaliteiten. Laat bijvoorbeeld verschillende medewerkers met elkaar samenwerken die normaal gesproken niet direct met elkaar samenwerken.

5: Zorg voor een evaluatie!
Nadat u een carrièreontwikkelingsplan hebt geïmplementeerd, moet u inchecken en zien hoe het werkt. Wat gaat er goed? Wat gaat er mis? Heeft het een gunstig rendement op uw investering? Een evaluatie van de voortgang is een goed moment om te bepalen wat wel en niet werkt voor de medewerker. Door continue te evalueren en feedback te geven, blijft de medewerker betrokken bij zijn carrièreontwikkelingsplan en gemotiveerd om het uit te voeren.

In onderzoek een van Trakstar USA zei 25% van de werknemers dat ze meer tevreden met en betrokken bij het werk zouden zijn als ze de kans kregen om te doen waar ze goed in zijn. Een goed gepland, uitgevoerd en geëvalueerd carrièreontwikkelingsplan is een geweldige manier om dit te realiseren. 

Meer informatie over het optimaal beoordelen van uw medewerkers?
Wilt u nog meer weten of hoe u uw medewerkers optimaal kunt beoordelen en hen optimaal laat functioneren en hiermee een concurrentievoordeel realiseert? Dan raden wij u aan om de whitepaper over het nieuwe beoordelen te lezen. Deze kunt u gratis downloaden via deze link of door op de afbeelding hier boven te klikken. Onderwerpen die in deze whitepaper aan bod komen zijn: 360 graden feedback, de voordelen van het nieuwe beoordelen en hoe u het nieuwe beoordelen toepast binnen uw organisatie. Na het lezen van deze whitepaper bent u in staat om het nieuwe beoordelen toe te passen binnen uw organisatie waarbij uw medewerkers meer het initiatief nemen en uw leidinggevenden minder tijd kwijt zijn met het beoordelingsproces. Wij wensen u veel leesplezier!

Download de whitepaper

© 2001-2018 Trakstar. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy