Geef medewerkers erkenning voor hun goede werk!

Moraal en productiviteit gaan hand in hand. Mensen doen nou eenmaal meer hun best als ze plezier hebben in hun werk.


Eerlijke beloning en een positieve werksfeer zijn uiteraard de belangrijkste vereisten voor het behoud van een gelukkig en productief personeelsbestand. Medewerkers die tevreden zijn kunnen zich concentreren op wat er echt toe doet: goed werk leveren!
Dat gezegd hebbende, werken kan soms een sleur zijn en zelfs de meest positieve medewerker kan van tijd tot tijd in een sleur terechtkomen. Wat kun je er aan doen om dat te voorkomen?
 
Erkenning
Geef jouw medewerker de erkenning die hij/zij verdient! Dit is één van de meest motiverende factoren en op zich kost het jouw bedrijf geen cent.
Medewerkers besteden veel tijd en energie aan hun werk en willen weten dat hun inspanningen niet onopgemerkt zijn gebleven. Gewoon erkennen dat iemand goed werk heeft geleverd, levert veel meer op dan veel werkgevers zich realiseren!
Het lijkt misschien een goed idee om een 'Employee of the Month'-award of een vergelijkbare erkenning te implementeren als erkenning voor een opvallend teamlid. Maar daarmee doe je wellicht anderen ernstig tekort en door te focussen op die award zie je goede dingen van anderen over het hoofd! Een betere aanpak is om samen met een medewerker te vieren wanneer ze een doel bereiken of een project voltooien. Elke manager moet zich bewust zijn van waar zijn team aan werkt en krediet geven als aan belangrijke mijlpalen wordt voldaan. Het kan zo simpel zijn als het versturen van een bedrijfsbrede e-mail die prestaties erkent. Of tijdens een vergadering benoemen dat iemand een prestatie heeft geleverd.
 
Eten en drinken
Het is algemeen bekend dat eten een directe invloed heeft op onze gemoedstoestand en ons cognitief vermogen. Een hongerige medewerker kan moe of boos worden, waardoor hij gedurende een hele werkdag niet op volle capaciteit kan werken. Een groeiend aantal bedrijven doet de traditionele lunchpauze van een half uur weg en kiest ervoor hun personeel op kantoor te laten lunchen. Medewerkers die samen een maaltijd delen, koesteren een gemeenschappelijke sfeer waarin iedereen de mogelijkheid heeft om te converseren buiten de formele werkomgeving. Ze besparen ook geld en hoeven niet te haasten om te bestellen, te eten en naar de werkplek terug te keren in de toegewezen tijd voor een lunchpauze. Kantoorlunches zijn echter vaak niet goedkoop, vooral als deze elke dag worden aangeboden. Als het niet binnen het budget van uw bedrijf valt, is een keuken of pauzeruimte gevuld met gezonde hapjes en drankjes een goed alternatief. De meeste mensen waarderen het om 's ochtends een kopje koffie of thee te kunnen pakken en een hapje te eten als ze tijdens de werkdag even de benen strekken.
 
Plezier
Werk hoeft niet altijd zo serieus te zijn. Uw werknemers toestaan om af en toe een korte pauze te nemen om samen even wat leuks te doen is een geweldige manier om je weer op te laden en daarmee een grotere waardering voor hun werk te ontwikkelen. Zeker als je de hele dag naar een beeldscherm zit te turen is het goed om even de ruimte te krijgen wat anders te doen. Er zijn een aantal verschillende manieren om een leuke omgeving op de werkplek te creëren. Iedereen bijvoorbeeld op een vrijdagmiddag bij elkaar brengen voor een teambuilding-spel is een uitstekende manier om de werkweek af te ronden. Je kunt de winnaars zelfs een kleine prijs geven, zoals een cadeaubon, waardoor het moreel van een paar werknemers verder wordt versterkt.
Goed is om te weten dat leuke activiteiten tussen collega's niet altijd hoeven te gebeuren tijdens de normale werkuren. Uw bedrijf kan werknemers aanmoedigen om groepen te vormen die na het werk samenkomen buiten het kantoor. Sportteams en oefengroepen, om een paar voorbeelden te noemen, leiden ertoe dat werknemers zich binden en sterke relaties met elkaar vormen.
 
Er is veel dat u kunt doen om de werknemersgeesten hoog te houden. Ontdek welke prikkels uw team waardeert, zodat iedereen gemotiveerd blijft om uitstekend werk te doen.
 
 
Download de whitepaper
 

 

© 2001-2018 Trakstar. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy