Hoe 360-graden feedback succesvol in te voeren binnen uw organisatie

360-graden feedback is het proces waarbij een werknemer (manager of niet-manager) wordt beoordeeld door zijn collega's. Doordat de feedback afkomstig is van meerdere personen, is er minder kans op discriminatie op basis van de meest recente interactie, geslacht, ras, etc. Dit type feedback kan leiden tot duidelijke en eerlijke feedback over uw werknemers. Ondanks dat de feedback anoniem verstrekt kan worden, kan er bezorgdheid bestaan bij uw medewerkers over de uitkomsten, het proces etc. Hoe neemt u dit weg? In dit blog vindt u vijf stappen om 360-graden feedback succesvol in te voeren in uw organisatie.

1: Bepaal uw doelstellingen
Het bepalen van uw doelstellingen is een belangrijke eerste stap bij het implementeren van 360-graden feedback in uw organisatie. Het hebben van een reeks doelstellingen helpt u niet alleen om te bepalen welke competenties en vragen u moet gebruiken in uw 360-graden feedback, maar doelstellingen helpen ook bij het bepalen welke mensen betrokken moeten zijn bij het invullen en uitvoeren van dit proces.

2: Communiceer uw doel
Naast feedback willen medewerkers ook een doel. U kunt ze beide dingen geven met duidelijke, ongecompliceerde communicatie. Dit is met name het geval wanneer u rapporteert over het 360-graden feedbackprogramma van uw organisatie. Het is niet nodig om verwarring of angst op te wekken bij de implementatie van een nieuw proces, en samen met uw gedefinieerde doelstellingen en een duidelijk gecommuniceerde reden "waarom", moet elke kritische reactie worden vermeden.

3: Spreek uw verwachtingen uit
Als u hebt aangekondigd over te stappen op 360-graden feedback is het belangrijk om de verwachtingen die u heeft van dit proces uit te spreken. Wie heeft welke rol? Welke feedback zouden de werknemers moeten geven? Hoe lang duurt het om deze feedback te voltooien? Door verwachtingen direct uit te spreken, kunt u de bezorgdheid van uw medewerkers weg nemen. Daarnaast helpt het ook bij de evaluatie. De resultaten kunnen naast de verwachtingen gelegd worden, waarbij goed inzichtelijk wordt wat goed is gegaan en wat beter kan.

4: Anonieme feedback geven of niet?
Laat medewerkers weten of de feedback anoniem versterkt wordt of niet. En communiceer wie de feedback kan zien? Bekijken de niet direct leidinggevende het ook? Wees duidelijk en eerlijk tegenover uw werknemers; dat is voor iedereen het beste.

5: Laat medewerkers weten waar zij met vragen terecht kunnen
Ongeacht hoe de vorige 4 stappen verlopen zijn, er zal waarschijnlijk enige bezorgdheid bestaan over het 360-graden feedbackproces - sommige werknemers realiseren zich hun bezorgdheid mogelijk niet eens tot na de eerste feedbackronde. Het is belangrijk om de zorgen en vragen van uw werknemers vóór, tijdens en na de 360-graden beoordelingen te bespreken. Communiceer ook duidelijk waar zij met hun vragen terecht kunnen. Vragen en zorgen kunnen een organisatie alleen pijn doen als het niet op de juiste manier wordt aangepakt; alle andere keren kan het een organisatie juist sterker maken.

Bovenstaande stappen helpen u om het 360-graden in te voeren en de bezorgdheid van uw medewerkers weg te nemen. Bij sommige organisaties zal de invoering ervan sneller verlopen dan bij andere. Vaak is er in eerste instantie weerstand, want men houdt in het algemeen niet van verandering. Een stap voor stap benadering werkt dan het beste, waarbij duidelijk uitgelegd wordt waarom er voor 360-graden feedback is gekozen. Uiteindelijk zullen uw medewerkers inzien dat het 360-graden feedback geven voordelen biedt voor hen en de organisatie. 360-graden feedback wordt hierdoor een succesvolle tool in het beoordelingsproces.

360 graden snel invoeren zonder tijd en moeite?
Het handmatig uitvoeren van de 360 graden feedback cyclus kost u veel tijd en moeite. Echter, met de beoordelingssoftware van Trakstar is het snel en eenvoudig gerealiseerd en kunt u direct aan de slag. Wilt u weten hoe u dit realiseert? Kijkt u dan bij de feature 360 graden feedback van de beoordelingssoftware.

© 2001-2018 Trakstar. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy