Niet beoordelen? Een afknapper van jewelste...

Een filiaal van een grootwinkelbedrijf werd geconfronteerd met de vestiging van een directe concurrent enkele tientallen meters verderop. Dat werd gezien als een enorme bedreiging en men vreesde een forse reductie van de omzet en daarmee uiteraard ook van de winst. Zelfs de werkgelegenheid kwam in het gedrang. Kunnen we deze headcount wel aanhouden? Wat te doen? De filiaalhouder appelleerde aan de veerkracht van het team en vroeg om extra commitment en inzet. Het TEAM besloot de schouders er onder te zetten en met vereende krachten werden er onderling afspraken gemaakt om de gehele werkwijze aan te scherpen. De klant werd in alle opzichten centraal gezet en de focus werd gelegd op de beleving van de klant. Deze intrinsieke motivatie wisten de medewerkers op te brengen, ook omdat men voor de geweldige filiaalhouder graag wat terug wilden doen. Deze was altijd goed voor zijn mensen en behartigde de belangen van de medewerkers optimaal t.o.v. het hoofdkantoor. Dus het team knalde er werkelijk tegenaan en de klanten waren extra tevreden. Er was dus geen enkele aanleiding om naar de concurrent te gaan en die had werkelijk niets te doen ondanks een feestelijke opening van de zaak. De winkel was en bleef leeg......

Toen de resultaten bekend werden kwam er van het hoofdkantoor een klein geschenk (een taart) en ontving de filiaalhouder een prima bonus. Echter toen het beoordelingstijd was en de medewerkers heel graag van hun "baas" wilden horen hoe goed ze het gedaan hadden werden de gesprekken eerst uitgesteld en later zelfs helemaal geschrapt van de agenda. De medewerker voelden zich finaal miskend en hadden het gevoel dat hun extra inspanning niet werd erkend en baalden ervan dat de filiaalhouder er met een bonus vandoor ging die eigenlijk ook voor hen was bedoeld. Het was te druk voor een beoordelingsgesprek maar de leidinggevende had wel tijd voor een extra vakantie naar een zonnig oord...

Daardoor is er iets geknapt in de moraal van het team. Er ontstond een reactie met een negatieve teneur. Niemand zet sindsdien meer een stap harder. Het ergste is nog dat de directe concurrent inmiddels een flink marktaandeel heeft veroverd en veel vaste klanten zijn overgestapt. 

De moraal van dit werkelijk gebeurde verhaal? Geef als manager jouw medewerkers de erkenning die ze verdienen en maak daar tijd voor. Ga het gesprek aan en sluit aan bij de beleving van de medewerker. Het is echt een kunstfout om de beoordelingsgesprekken uit te stellen of niet te doen. 

Vraag hier de gratis whitepaper aan!

Whitepaper: Welke eisen stelt u aan een beoordelingssysteem?Vraag hier de gratis whitepaper aan!
Overweegt u om een beoordelingssysteem, ook wel Human Performance Software genoemd, aan te schaffen, maar weet u niet direct welke software geschikt is voor uw organisatie? Leest u dan deze whitepaper Hierin zetten wij de belangrijkste 10 eisen die u dient te stellen aan Human Performance Management Software op een rij. Hierdoor kunt u een weloverwogen beslissing nemen, bepalen welke software voor u geschikt is en het maximale halen uit uw investering.

© 2001-2018 Trakstar. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy