4 manieren om goed feedback te geven

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Goed feedback geven blijft voor veel mensen lastig, maar als je dit goed doet dan levert dit uw organisatie veel tevreden werknemers op die zich gewaardeerd voelen. Onderzoek van CareerBuilder laat zien dat 50% van de werknemers denkt dat meer en betere feedback zelfs leidt tot een lager verloop van personeel.

In dit blog delen we graag vier manieren om goed feedback te geven, waarbij uw medewerkers zich meer gewaardeerd voelen, ze ook daadwerkelijk iets met deze feedback gaan doen en bovenal langer bij uw organisatie werkzaam willen zijn.

1: Gericht feedback

In het verleden kreeg de werknemer jaarlijks een schouderklopje: “je doet het geweldig, kerel.” Dat was het dan wel. Echter, tegenwoordig weten we dat het geven van gerichte feedback veel invloed heeft. Invloed op de betrokkenheid, productiviteit en werkplezier. 58% van de werknemers is van mening dat het management de betrokkenheid van het personeel kan vergroten door hen meer feedback en erkenning te geven.

Een van deze manieren is om feedback gerichter te maken. Door feedback gerichter te verbinden met specifieke projecten en taken, maakt u de feedback gerichter. Zo weten uw medewerkers dat hun inspanning echt worden gewaardeerd en opgemerkt als u met specifieke voorbeelden kom. Zorg ook dat de erkenning die u geeft zich op een juiste manier verhoudt met de geleverde inspanningen en resultaten. Een groot project of een bijzonder hoog target vraagt gewoonweg om een grotere beloning.

2: Peer-to-peer feedback

Uw medewerkers gaan waarschijnlijk meer met elkaar om dan met hun leidinggevende. Daarom is peer-to-peer feedback zo belangrijk. Bedrijven met peer-to-peer feedback hebben 35% minder personeelsverloop dan bedrijven zonder deze vorm van feedback. Zelf kunt u niet tot in detail bijhouden wat uw medewerkers allemaal doen, maar collega’s zien de inspanningen van elkaar wel. De inzet van een paar introverte helden binnen van uw organisatie zou anders zo maar onopgemerkt kunnen blijven en dan zouden zij niet de waardering krijgen die zij verdienen. Peer-to-peer feedback is onderdeel van 360 graden feedback, waarbij niet alleen directe collega's, maar ook klanten gevraagd kunnen worden om hun beoordeling van de medewerker. Inmiddels wordt deze vorm van beoordelen steeds meer toegepast binnen organisaties.

3: Doorlopend gesprek

Zoals eerder gezegd: feedback zou een doorlopend gesprek moeten zijn en niet slechts beperkt blijven tot enkele momenten per jaar. Medewerkers kijken immers niet uit naar beoordelingsgesprekken die maar één keer per jaar langskomen. Soms worden deze gesprekken zelfs als eng ervaren. Medewerkers weten niet wat ze moeten verwachten. Eens per maand of eens per twee weken een kort gesprekje is veel prettiger en gezelliger. Het zal ook voor minder verrassingen zorgen bij uw medewerkers, er kan eerder gestuurd worden en verwachtingen zitten veel meer op dezelfde lijn.

4: Koppel persoonlijke doelen aan bedrijfsdoelen

Een goede manager weet dat een werknemer wordt gemotiveerd door de doelen die gesteld worden. De doelen dienen concreet en haalbaar gesteld te worden om uw medewerker maximaal te motiveren. Het is daarbij belangrijk om ervoor te zorgen dat deze persoonlijke doelen in de lijn zijn met de bedrijfsdoelen, zodat enerzijds uw organisatie er profijt van heeft, maar anderzijds dat de medewerker ziet dat hij of zij bijdraagt aan de gehele organisatie. Het is essentieel dat iedereen echt samen aan dezelfde doelstellingen werkt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het organisaties gemiddeld 37 miljard Euro per jaar kost wanneer er gewerkt wordt aan doelen die niet goed op elkaar zijn afgestemd.

Erkenning en waardering motiveert
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 65% van de managers ervan overtuigd is dat geld de belangrijkste drijfveer is voor de prestaties van werknemers. Onderzoek onder werknemers laat echter zien dat dit juist niet het geval is. 69% van de werknemers zegt dat ze harder werken en productiever zijn, als ze voelen dat hun inspanningen erkend worden. Op een goede manier feedback geven is dus essentieel om ervoor te zorgen dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen, betere prestaties leveren en langer bij uw organisatie blijven werken.

Meer informatie over het optimaal beoordelen van uw medewerkers?
Wilt u nog meer weten of hoe u uw medewerkers optimaal kunt beoordelen en hen optimaal laat functioneren en hiermee een concurrentievoordeel realiseert? Dan raden wij u aan om de whitepaper over het nieuwe beoordelen te lezen. Deze kunt u gratis downloaden via deze link of door op de afbeelding hier boven te klikken. Onderwerpen die in deze whitepaper aan bod komen zijn: 360 graden feedback, de voordelen van het nieuwe beoordelen en hoe u het nieuwe beoordelen toepast binnen uw organisatie. Na het lezen van deze whitepaper bent u in staat om het nieuwe beoordelen toe te passen binnen uw organisatie waarbij uw medewerkers meer het initiatief nemen en uw leidinggevenden minder tijd kwijt zijn met het beoordelingsproces. Wij wensen u veel leesplezier!

Download de whitepaper

Blog posts

Lees meer

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Feedback geven via een mobiele app of online programma?

Van vele kanten krijgt "Het Nieuwe Beoordelen"(HNB), waarbij het initiatief ligt bij de medewerker,...

Read more
Image of Dries Vinke
Dries Vinke

In 5 stappen naar 360 graden feedback

The Voice, X-factor, Idols, Holland's got talent… Talentenjachten, wie kent ze niet. Of je er nu...

Read more