Bereik concurrentievoordeel met modern performance management

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Een moderne performance management strategie is goed voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Dat weet je inmiddels waarschijnlijk wel. Maar wist je dat performance management ook onmisbaar is voor goede bedrijfsresultaten? Dat kan bedrijven een flink concurrentievoordeel opleveren. Onderzoek wijst uit dat bedrijven die continue feedback geven aan medewerkers, betere bedrijfsresultaten boeken. Zij zijn bijvoorbeeld maar liefst 1,5 keer zo effectief in het aantrekken, binden en behouden van hun human capital. Ben jij een HR-professional en is het jou nog niet gelukt om het management ervan te overtuigen dat die traditionele beoordelingsgesprekken écht zijn tijd hebben gehad? Hier is het bewijs. We geven je 5 belangrijke inzichten over hoe je met het nieuwe beoordelen de concurrentie voor blijft.

First things first: wat zegt het onderzoek dan precies?

Kort samengevat zegt het onderzoek: ons bedrijfsleven is passief. Dat wil zeggen; we betrekken onze medewerkers niet actief bij onze bedrijfsresultaten. Maar liefst 85 procent van de werknemers wereldwijd voelt zich niet betrokken bij de bedrijfsvoering, met als desastreus gevolg dat er 7 biljoen dollar verloren gaat aan de gevolgen van verloren productiviteit. We weten dat betrokken medewerkers key zijn als het gaat om groei en concurrentievoordeel. Het onderzoek laat zien dat bedrijven die een vorm van continue feedback hanteren, een stuk beter zijn in het betrekken en behouden van medewerkers dan bedrijven met een jaarlijks beoordelingsmoment. Naast een cultuurverandering is technologie een belangrijke driver in dit soort moderne performance management programma’s: meer dan 75% van de bedrijven investeert in een meer continue, data-gedreven performance cyclus.

Oke, moderne performance management zorgt dus voorconcurrentievoordeel. Maar hoe werkt dat dan?

Meer creativiteit en innovatie

Medewerkers die worden gestimuleerd in hun ontwikkeling, zorgen voor meer creativiteit en innovatie binnen de organisatie. Daar tekenen we allemaal wel voor. Maar dat ontstaat natuurlijk niet vanzelf. Vergelijk het met een kind dat nooit gestimuleerd wordt om een nieuwe sport of activiteit te proberen en nooit met andere kinderen speelt. Het wereldje van het kind wordt klein en hij of zij krijgt niet de mogelijkheden om te ontdekken waar zijn of haar talenten liggen. We vergelijken medewerkers natuurlijk niet met kinderen (we zouden niet durven), maar het principe is hetzelfde: stimuleer je medewerkers om zichzelf te ontwikkelen, dan stimuleer je medewerkers om hun potentieel optimaal te benutten.

Meer verantwoordelijkheid en productiviteit

Door medewerkers bewust te maken van hun prestaties en die prestaties regelmatig te evalueren, verliezen zij hun verantwoordelijkheden geen moment uit het oog. Dit dwingt medewerkers en teams indirect om te focussen op de belangrijke taken, in plaats van bijzaken. Een must als het gaat om productiviteit. Misschien zul je zelfs merken, dat je méér kan doen met hetzelfde aantal mensen. Dan hoef je die vacature misschien ook niet meer uit te zetten?

Positieve organisatiecultuur

Veerkrachtige medewerkers en een laag verzuim, het is de wens en het streven van iedere HR- of P&O- afdeling. Het verschil tussen een traditionele en een moderne beoordelingscyclus, is de focus op positieve feedback en ontwikkeling, in plaats van “afstraffen” op niet behaalde KPI’s. Pas je dit op de juiste manier toe, dan ontwikkel je als organisatie veerkrachtige medewerkers die gemotiveerd zijn om het beste uit zichzelf te halen en plezier beleven aan hun persoonlijke ontwikkeling. Indirect gevolg: minder grijs verzuim en een positieve organisatiecultuur.

Betere samenwerking leidt tot betere prestaties

In de moderne beoordelingscyclus, liggen persoonlijke doelen van medewerkers en organisatiedoelen in lijn met elkaar en versterken zij elkaar. Het voedt het bewustzijn dat je samen verantwoordelijk bent voor de resultaten en de groei van het bedrijf. Verwaarloos je als medewerker je doelstellingen? Dan verwaarloos je indirect de groei en het succes van de organisatie. Verwaarloost de organisatie de persoonlijke doelen van de medewerker? Dan verwaarloost zij haar eigen succes. Als zowel het management en medewerkers volledig doordrongen zijn van deze gedachte, leidt dit tot een besef van volledige verantwoordelijkheid voor elkaar. Voor wat, hoort wat, luidt toch het bekende spreekwoord? Medewerkers zijn niet langer mensen die voor jouw bedrijf werken, nee: ze zijn jouw bedrijf. Betere samenwerking en betere prestaties zijn het gevolg.

Met de juiste mensen heb je een streepje voor

Jouw human capital is het belangrijkste kapitaal van het bedrijf, dat weet je. Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wil je er alles aan doen om talent binnen de organisatie te behouden. Dan moet je er natuurlijk eerst voor zorgen, dat talentvolle medewerkers überhaupt worden herkend. Hoe groter de organisatie, hoe moeilijker het is om als medewerker gezien te worden. Helaas gebeurt het vaak genoeg dat talenten niet opvallen, waardoor medewerkers zich niet optimaal kunnen ontwikkelen. Het gevolg is dat zij steeds meer het gevoel hebben “iets” te missen. Vervolgens gaan zij op zoek naar een andere werkgever die hun talenten wel herkennen. De enige manier om talent te ontdekken, is wanneer je de prestaties van medewerkers kunt volgen in de tijd. Volgen, maar ook coachen en stimuleren. Met de juiste mensen heb je niet een streepje, maar een dikke, vette streep voor op je concurrent!

Wil jij ook voorlopen op de concurrentie? Kies voor een moderne performance management strategie en haal het meeste uit je human capital. Download ons e-book, de creatie van prestatie.

New call-to-action

Blog posts

Lees meer

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Bespaar 80% van uw tijd van het beoordelen met een digitaal beoordelingssysteem

 

Read more
Image of Dries Vinke
Dries Vinke

De bedrijfscultuur en beoordelen.

Er komt veel kijken bij het vervullen van een job. Niet alleen zaken zoals competenties of het...

Read more