Boekbespreking: Het Nieuwe Beoordelen van Jacco van den Berg

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

 

Dit blog gaat over het verschijnen van een geweldig boek op het gebied van het beoordelen van mensen. Het boek heet Het Nieuwe Beoordelen en de auteur is Jacco van den Berg. Jacco van den Berg is bedrijfseconoom en al bijna twintig jaar van mening dat het succes van organisaties wordt bepaald door de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de medewerkers. In zijn boekt belooft Jacco van den Berg geen rituele beoordelingsdansen, maar echte dialogen die bijdragen aan het met plezier lerend presteren van uw medewerkers. Hieronder preview licht hij een tipje van de sluier op in de preview.

Het Nieuwe Beoordelen is aan een opmars bezig
In het najaar van 2015 buitelden HR-professoren en vooruitstrevende organisaties in landelijke dagbladen en in TV- en radioprogramma’s over elkaar heen: Het beoordelingsgesprek zou maar eens afgeschaft moeten worden. De traditionele wijze van beoordelen, waarin één keer per jaar een eenrichtingsgesprek wordt gevoerd, vooral over wat er fout is gegaan, zou niet meer van deze tijd zijn. Al jaren breek ik een lans voor een dialoog over het bespreken van de sterke punten van de medewerker en een meer continue dialoog. HR-professionals en leidinggevenden geven vaak in mijn trainingen aan over te willen gaan op Het Nieuwe Beoordelen, maar dit komt niet altijd van de grond. Echter, sinds deze discussie lijkt Het Nieuwe Beoordelen aan een onomkeerbare opmars bezig te zijn.  

Andere mindset bij het beoordelen
De huidige samenleving vraagt om een andere wijze van aansturen, ontwikkelen en beoordelen van medewerkers. Woorden als ‘autonomie’, ‘vertrouwen’ en ‘verantwoordelijkheid’ staan dan centraal. De mindset rond beoordelen moet anders worden en dat gebeurt al op grote schaal. Voor mijn boek heb ik bij diverse organisaties mijn oor te luisteren gelegd en op basis van dit onderzoek kom ik tot de volgende vijf uitgangspunten die de richting van deze mindset duiden:

  1. Focus op sterkte punten van de medewerker.
  2. Meer verantwoordelijkheid van medewerkers bij het formuleren van doelstellingen.
  3. Een grotere verantwoordelijkheid van medewerkers voor de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling.
  4. Een continue dialoog over prestatie en ontwikkeling.
  5. Dienend leiderschap.

Sterke punten-benadering en continue dialoog
Oud of nieuw beoordelen, onveranderd blijft dat een systeem, portals, formulieren, apps, et cetera, middelen zijn en geen doelen. Een succesfactor is hoe leidinggevenden en medewerkers deze hulpmiddelen inzetten om goed presteren, persoonlijke- en professionele ontwikkeling, leren en werkplezier hand in hand te laten gaan. De ‘sterke punten’-benadering, een continue dialoog, dienend leiderschap, medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de eigen prestaties en ontwikkeling, een leerklimaat met LEF, werkgeluk en de growth-mindset zijn zeven van de vele ingrediënten van Het Nieuwe Beoordelen.

Het boek Het Nieuwe Beoordelen, focus op talenten zit boordevol met ingrediënten waarmee de lezer een maaltijd (lees ‘systematiek’) kan bereiden die past bij (de ontwikkelingsfase van) zijn of haar organisatie, de gesprekkencultuur, de stijl van leiding geven en het verantwoordelijkheidsbesef van de medewerkers voor hun eigen prestaties en ontwikkeling.

 

Blog posts

Lees meer

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Ik ben een tegenstander van het traditionele beoordelen!

Zo, dat is er uit… In het verleden moest ik dit proces ook ondergaan en ik ben eigenlijk nooit met...

Read more
Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Bespaar 80% van uw tijd van het beoordelen met een digitaal beoordelingssysteem

 

Read more