Weer een verlenging van de avondklok, weer een pessimistische Viroloog die tijdens één van vele praatprogramma's aankondigt dat het tot na de zomer 2021 kan duren voor we uit deze crisis komen. Had je zo gehoopt dat wij hier in Nederland de vaccinatie voortvarend zouden aanpakken.... Je zult er moedeloos van raken. Het vooruitzicht om nog maanden thuis te moeten werken zonder de collega's te zien en weer "gewoon" lekker naar kantoor te gaan.
Je raakt steeds meer het gevoel kwijt bij jouw bedrijf, bij jouw werk, bij jouw collega's. Daar zit je weer aan de keukentafel of op de zolder. Arbo-technisch absoluut niet verantwoord. Van die oude bureaustoel krijg je een zere kont en je voelt de eerste RSI verschijnselen aankomen...
Al weken heb je jouw chef al niet meer echt gesproken. Oké, er was een virtuele VRIJMIBO en die bingo was ook leuk maar echt contact was er amper. Je begint je zorgen te maken over de resultaten die je moet behalen dit kalenderjaar. Daar gaat je bonus. En hoe gaat het eigenlijk met ons bedrijf? Wat zijn de consequenties voor de werkgelegenheid op de lange termijn. Blijven we overeind in de Corona-storm?
Wat kun je doen?
Redenen genoeg om goed met elkaar in gesprek te blijven en veel aandacht te besteden aan de medewerkers op dit moment. Natuurlijk is het een surrogaatmiddel maar beleg op regelmatige basis een persoonlijk en individueel ZOOM gesprek. En vraag echt hoe het gaat. Kom goed met elkaar in gesprek en doe dit frequent. Communiceer over de resultaten, stimuleer elkaar om door te gaan en laat de creatieve geesten de vrije loop krijgen. Soms ligt het erg voor de hand: ik las dat je tegenwoordig een persoonlijke demonstratie kunt krijgen van een nieuw model auto. Ze komen naar je thuis en zetten de auto voor jouw deur. Alles corona-proof. De instructie krijg je via een ZOOM call. Oké, de verkoop van het nieuwe model zal waarschijnlijk niet de aantallen halen die waren geforecast maar het is een creatief initiatief. Alles beter dan in je gesloten showroom als verkoper te zitten kniezen.
Op welke manier blijf je in gesprek?
Vraag eens aan jouw medewerkers of ze kunnen komen met een creatief plan, geef ze de kans om "out of the box" te denken en waardeer de input die je krijgt. En of het nou een uitvoerbaar idee is of niet, waardeer de inbreng van de medewerkers. Wat ook helpt is het doen van een survey, een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Op die manier krijg je op een gestructureerde manier feedback van de medewerkers en geef je ze een podium waarop ze kunnen laten weten hoe ze er voor staan. Doe dit soort vragenlijsten met grote regelmaat (pulsatief) en hou ze kort en kernachtig. Vraag de relevante zaken aan de medewerker.
- Je kunt het verloop van de veranderingen goed in kaart brengen
- Je geeft als organisatie het signaal dat je echt open staat voor de feedback van de medewerkers
- Je kunt telkens andere zaken inventariseren
- Je stimuleert het bewustzijn van de medewerker over zaken die spelen in de organisatie
- Je krijgt een goede indruk over een langere termijn van iemands gedachten/opinie.
Zeker voor de medewerker draagt het bij aan het gevoel dat die ergens bij hoort, dat de mening van de individu er nog steeds toe doet ook al zit deze op de zolderkamer te ploeteren.
Zo krijg je dus een goede impressie van de betrokkenheid van de medewerkers bij de organisatie. Trakstar bevat een module die we kunnen activeren waarmee je op een zeer gebruiksvriendelijke manier surveys kunt uitzetten. Je ontvangt heldere en waardevolle rapportages.
Meer weten? Kijk op https://www.trakstar.nl/features/medewerkersbetrokkenheid