Is Performance Management eigenlijk wel een primair proces? Deel 1.

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Inmiddels loop ik al heel wat jaartjes mee. Eerst als werknemer en later als ondernemer. Ik heb gefaald, ik heb successen geboekt. Soms had ik geluk en soms lukte het omdat ik net iets beter mijn best deed. Veel hangt af van het product of de dienst die je aan de markt presenteert. Ik was ooit Marketing Manager bij een farmaceutische onderneming. We introduceerden een nieuw geneesmiddel tegen hypertensie en dat was een "tophit". Dat product verkocht zichzelf met name en patiënten voelden zich er prima bij. De miljoenen stroomden binnen. Daarna waren wij, verplicht door het hoofdkantoor, de gelukkigen om een nieuwe middel voor diabetes op de markt te brengen. Dat flopte volledig! Het middel had vreselijke bijwerkingen en de ongelukkige patiënt die het voorgeschreven kreeg liet de meest vreselijke winden. Mensen gingen terug naar de huisarts en die schreef onmiddellijk wat anders voor. Waren we in eens mindere verkopers? Het zijn van die lastige factoren die je niet kunt beïnvloeden. Het product wat je verkoopt is maar zelden van doorslaggevende en onderscheidende kwaliteit. En als dat dan zo is dan is het over het algemeen een voordeel van tijdelijke aard. Waar kun je dan wel invloed op uitoefenen?

De menselijke factor maakt het verschil!

Wat ik in elk geval heb geleerd is dat succes vooral afhankelijk is van de mensen die met/voor je werken. Die kunnen het verschil maken. Niets is moeilijker dan mensen in beweging te krijgen en ze een stap extra te laten doen. Er zijn boekenkasten vol geschreven door Management Consultants over hoe je mensen betrokken krijgt bij jouw initiatief. Waar gaan ze harder van lopen? Waar raken ze door gemotiveerd? Voor mij is duidelijk dat het hier niet gaat om korte termijn, opportunistische maatregelen. Het is hier zaak om een infrastructuur te bouwen waarbinnen mensen prettig en veilig kunnen werken. Het gaat te ver om in deze korte blog alles aan bod te laten komen. Ik verwijs je graag naar het boek "Weg met alle regels" van Marcus Buckingham (ISBN 978 90 274 2599 7) die beschrijft ( bladzijde 25) aan welke voorwaarden je moet voldoen om getalenteerde medewerkers aan te trekken, te focussen en vast te houden.

Performance Management

Als consultant op het gebied van Performance Management kom ik vaak tegen dat er op dit gebied nog geweldig veel winst te behalen is. Wat is dat eigenlijk performance management?

The fundamental goal of performance management is to promote and improve employee effectiveness and its overal contribution to the Organization on a continuous basis

Ik denk dat we in Nederland miljoenen, zo niet miljarden, extra kunnen omzetten als we meer aandacht gaan besteden aan het proces van Performance Management op een gestructureerde manier. Ik maak nog al te vaak mee dat bedrijven weliswaar keihard werken en zich letterlijk het "snot voor de ogen" werken. Maar dat er geen/weinig tijd wordt besteed aan het essentiële en primaire proces van PM. Daarom vraag ik me af of de titel van deze blog met ja of met nee moet worden beantwoordt...... In de komende 5 weken ga ik wekelijks een onderdeel beschrijven. Volgende week: de essentiële factoren waaraan je MOET voldoen om succesvol te zijn. 

Wordt vervolgd!

Leave a Comment

Blog posts

Related Articles.

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Is Performance Management eigenlijk wel een primair proces? Deel 2

De essentiële factoren waaraan je MOET voldoen om succesvol te zijn. 

Read more
Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Is Performance management eigenlijk wel een primair proces? Deel 4

Infrastructuur:

Read more