Is Performance Management eigenlijk wel een primair proces? Deel 3

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

In deel 3 van deze serie gaan we het hebben over Medewerkersbetrokkenheid ofwel Engagement. 

Schrikbarende cijfers

Elke keer dat ik cijfers zie over Engagement van medewerkers dan schrik ik me een ongeluk. Heb jij dat ook? Derick H. Maarleveld schrijft in zijn boek "It all begins with People", overigens een boek dat ik van harte wil aanraden,  dat Nederland het slechtste scoort van heel Europa. Slechts 9% is intrinsiek gemotiveerd en maar liefst 80% is dat niet. Die doen wat de baas vraagt, maar niets meer en niets minder. De overblijvende 11% is manifest gedemotiveerd en saboteert de boel. Natuurlijk is het een kwestie van definitie want wanneer is iemand nou intrinsiek gemotiveerd? Over de cijfers kunnen we discussiëren maar in ieder geval is het duidelijk dat hier nog een wereld te winnen valt.

Oorzaak? Gebrek aan empathie op de werkvloer!  

Richard Branson, oprichter van de Virgin Group zei ooit: Clients do NOT come first. Employees come first. If you take care of your people, they will take care of your clients. Medewerkers klagen over het feit dat ze niet genoeg aandacht krijgen van hun managers en hun leidinggevenden. Niet genoeg aandacht voor hen als mens en niet genoeg aandacht voor hun behoefte aan erkenning en ontwikkeling. 

De kracht van de medewerkers bepaalt de kracht van de organisatie.

Hoe zet je nou een medewerker in zijn/haar kracht? Dat begint met LUISTEREN naar wat de medewerker ervaart. Een onderzoek door Dan Pink’s en zijn visie op Deci & Ryan’s zelfbeschikkings theorie over intrinsieke motivatie laat zien dat medewerkers het beste tot hun recht komen als er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

Mastery: ik vertaal dat in "meesterschap" oftewel goed zijn in jouw vak.

Autonomie: zelfbeschikking. Dus zaken zelf kunnen beslissen zonder dat de hele dag iemand op jouw vingers kiijkt.

Purpose: betekenisvol werk hebben dat er toe doet. Het gevoel hebben dat je een bijdrage levert aan een groter doel. 

Engagement_kort_voor_symposium

Geef jouw medewerkers een stem!

Hoe kun je er nou voor zorgen dat jou medewerkers gehoord worden? Hoe krijg je structuur en consistentie in de feedback van jouw medewerkers? Zorg ervoor dat iedereen zijn zegje kan doen, en niet alleen die extroverte medewerker. Een effectieve manier om dit voor elkaar te krijgen is door middel van een zogenaamde "Pulse-Survey" waarmee je op regelmatige basis feedback vraagt aan jou medewerkers. Een korte, simpele vragenlijst die de 3 elementen van engagement covert. De uitkomst van de surveys kun je met elkaar vergelijken waarmee je een geweldig overzicht krijgt over wat er leeft in de organisatie en waar je op bij moet sturen. Zeer waardevol en effectief. Kun je berekenen wat een verhoogd engagement voor jouw organisatie oplevert? Jazeker! 

Volgende keer gaan we het hebben over wat je kunt doen om een goede infrastructuur te bouwen in jouw organisatie waarmee je grip krijgt op de performance van jouw medewerkers. 

Wordt vervolgd! 

Blog posts

Lees meer

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Is Performance Management eigenlijk wel een primair proces? Deel 2

De essentiële factoren waaraan je MOET voldoen om succesvol te zijn. 

Read more
Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Is Performance management eigenlijk wel een primair proces? Deel 4

Infrastructuur:

Read more