Minder tijd besteden aan beoordelen? Zo doe je dat!

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Veel organisaties beoordelen nog op de traditionele manier. Veelal aan het eind van het jaar komen de formulieren weer uit de lade en het kopieerapparaat maakt overuren om alle formulieren te produceren. Vervolgens worden de formulieren door de organisatie gedistribueerd en krijgen de managers de formulieren.Voor de HR-afdeling is het grote afwachten begonnen. Ondanks het feit dat de deadline duidelijk wordt gecommuniceerd, is het maar weer afwachten of de beoordelingsformulieren op tijd terug zijn. Je hebt geen enkele controle. Dat moet een machteloos gevoel zijn. Zeker omdat jij degene bent die verantwoordelijk is voor het hele beoordelingsproces.

 

Geen tijd & prioriteit voor beoordelen

Managers zijn sowieso vaak druk, maar zeker wanneer het beoordelen aan het eind van het jaar plaatsvindt. Wetende dat het niet het meest favoriete onderdeel van het werk is en dat de manager ook andere, zwaarder wegende prioriteiten heeft, sneuvelt het beoordelen vaak als één van de eerste zaken. Het kost gewoonweg veel te veel tijd. "We schuiven het door tot na de feestdagen! Dan hebben we wel tijd."

En dan de medewerker die het proces moet ondergaan... Hoe voelt hij of zij zich wanneer zijn beoordeling geen prioriteit blijkt te zijn voor de manager? Het hele jaar door heeft hij hard gewerkt. Hij is in spanning over hoe het één en ander gevallen is bij zijn leidinggevende. Veel feedback is er niet gegeven zo gedurende het jaar. De manager was ook toen veel te druk... Demotivatie is het gevolg.

 

Zou beoordelen ook anders kunnen?

Goed nieuws: dat kan! Door het implementeren van een moderne tool voor beoordelen krijgt de HR-afdeling weer de regie over het proces. Zij weet precies de status van alle beoordelingen. De manager is minder tijd kwijt en het stimulereert om vaker met de medewerkers om tafel te gaan. Maar het grootste voordeel wordt ervaren door de medewerker; traditionele beoordelen wordt nu Het Nieuwe Beoordelen. De regie ligt bij de medewerker en feedback wordt een continu proces. Het resultaat: de medewerkersbetrokkenheid groeit!

 


Tijdswinst door het nieuwe beoordelen

Trakstar, dé tool voor het nieuwe beoordelen, wordt wereldwijd door meer dan 1000 bedrijven/instellingen gebruikt. Onderzoek gehouden onder klanten die overstapten van traditionele (papieren) proces naar Trakstar laat zien dat de tijd die nodig is aanmerkelijk verkort wordt. Van 145 dagen werd het beoordelen in het tweede jaar na de start met Trakstar teruggebracht naar 31 dagen!

makkelijker en sneller beoordelen

Het scheelt dus enorm in tijd, maar daarmee ook in geld. De investering in een digitaal beoordelingssysteem is daarmee al snel terugverdient. Voor een organisatie met 50 medewerkers is de besparing al snel € 11.000. De kosten van goede software liggen rond de € 5.000 per jaar. De besparing is al snel € 6.000!

Wilt u hier over eens van gedachten wisselen? Neem gerust contact met ons op!
Liever direct een kijkje nemen in het systeem van Trakstar? Boek een gratis demo! 

 

Whitepaper Modern Performance Management

Blog posts

Lees meer

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Weg met het oude beoordelingssysteem! De hoogste tijd voor “het nieuwe beoordelen”

Voor veel ondernemingen en instellingen zijn het lastige tijden. Wat moet je doen om de resultaten...

Read more
Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Beoordelen? Het moet echt anders!

Als het “beoordelingsseizoen” weer aanstaande is dan staat niemand te juichen. Het voelt alsof je...

Read more