3 tips voor het bepalen van de kerncompetenties van je organisatie

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Het proces van het selecteren van kerncompetenties helpt je bij het vaststellen van de prestatiegebieden die het succes van je organisatie ondersteunen. Kerncompetenties zijn noodzakelijke hulpmiddelen in de ondersteuning van aanpassings- en groeistrategieën. Een duidelijke set competenties maakt tegelijkertijd duidelijk aan werknemers welk soort gedrag binnen je organisatie wordt gewaardeerd en welke kennis, vaardigheden en eigenschappen nodig zijn voor de functie.

Er bestaan verschillende manieren om competenties voor beoordelen te selecteren:

  1. Zorg ervoor dat de competenties die je selecteert van toepassing zijn op de positie of de rol en dat ze echt ter zake doen. Anders zal het voor werknemers moeilijk zijn om het verband te zien met hun eigen functie. In de software van Trakstar is het mogelijk om voor elke positie rol-specifieke competenties vast te stellen.
  1. Zorg ervoor dat je de leidinggevenden of het management betrekt. Zo krijg je meer steun en draagvlak bij het vaststellen van de competenties. Wanneer je bedrijf een kleinere omvang heeft, kun je zelfs overwegen om de werknemers te betrekken bij het beslissingsproces.
  1. Maak gebruik van je mission statement, waarden of bedrijfsplannen bij het vaststellen van de competenties. Zo vervult HR haar strategische functie in het vooruitbrengen van de organisatie.

Een ander aspect om te overwegen bij het selecteren van competenties voor online beoordelen is de hoeveelheid competenties. Je wilt vermijden dat het er zoveel zijn dat het beoordelingstraject een ontmoedigende of tijdrovende bezigheid wordt. Maar aan de andere kant moeten het er wel voldoende zijn, zodat wanneer de werknemer prestaties of gebeurtenissen vastlegt door middel van aantekeningen dit de beoordelingstijd zal versnellen.

Aan de slag!

We hebben je drie tips gegeven voor het bepalen van de kerncompetenties van je organisatie. Daarmee ben je weer een stap dichter het nieuwe beoordelen. Ben je benieuwd naar meer informatie en wil je meer lezen over performance management? Download dan ons e-book: de creatie van prestatie.

New call-to-action