Performance Management

Alles wat u nodig hebt voor het nieuwe personeelsbeoordelen

features-performance-reviews-stop-paper-chase

Maak het beoordelingsproces overzichtelijker.

Er is de laatste tijd veel te doen over het oude versus het nieuwe beoordelen. Het oude, of beter het traditionele beoordelen bestaat uit een gesprekkencyclus, meestal met een tijdsspanne van één jaar. Het bestaat uit een doelstellingengesprek, een functioneringsgesprek (dialoog)en een beoordelingsgesprek(monoloog).

Theoretisch ziet dit er logisch uit maar waarom lukt dat dan bij veel organisatie niet zoals het afgesproken is? Veelal omdat het een te lage prioriteit kent. De doelstellingen vast leggen blijkt niet eenvoudig en het opvolgen daarvan al helemaal niet. Daar gaat het al vaak mis. Tijdens het functioneringsgesprek bestaat niet altijd de discipline om het verslag te schrijven en te koppelen aan het beoordelingsgesprek. En nou begint de ellende..... Het is tijd voor het beoordelingsgesprek....

features-succession-planning-potential

Stay on Track

Wat de medewerker in oktober heeft gepresteerd dat weet je nog wel maar in februari en terwijl er toen een prima prestatie werd geleverd is vaak uit het geheugen verdwenen.

En de medewerker die het gesprek ondergaat voelt zich als een mak schaap dat ter slachting gaat.... Formeel geen ruimte meer voor input want dat kan alleen tijdens het functioneringsgesprek.

Niet zelden werken dit soort gesprekken contra productief en is demotivatie het gevolg. Bedrijven investeren veel in het binden en boeien van medewerkers maar veel ervan wordt om zeep geholpen door dit bewezen ineffectieve proces. Ook als leidinggevende is het een onprettige taak om met elke werknemer het hele formulier door te akkeren. Het kost je ook nog eens heel veel tijd. Vaak vinden dit soort gesprekken plaats in de maand december die toch al zo druk is.

white-200x200

white-200x200

features-performance-reviews-report-on-trends

Constante feedback is de trend.

Beoordelen moet je zien in een bredere context en niet als een op zich staand fenomeen. Want wat wil je eigenlijk met het hele beoordelen bereiken? In de basis is het een sturingsinstrument om de resultaten te behalen en om te kunnen zien of de medewerker een goede bijdrage levert aan die resultaten. Zeker in deze tijd waar resultaten onder druk staan is het erg belangrijk om dit soort processen aan te pakken en er voor te zorgen dat dit optimaal is geregeld.

Ga er maar van uit dat medewerkers het niet lang meer accepteren dat ze op de traditionele manier worden beoordeeld. Werknemers staan er tegenwoordig heel anders in het leven dan in het verleden. Werken moet ook leuk zijn en een gevoel van happiness geven. Daar past geen directief proces in zoals het traditionele beoordelen. Zeker de generaties Y en Z willen veel meer de regie voeren over hun eigen functioneren.

white-200x200

white-200x200

white-200x200

white-200x200

white-200x200

Demo aanvragen?

Wilt u een persoonlijke rondleiding door Trakstar? Dat kunnen wij online voor u verzorgen.

Vraag een demo aan

Aanmelden

Schrijf u in om dagelijks, wekelijks of maandelijks onze blogs te ontvangen en blijf altijd op de hoogte.

Ontvang onze blogs

Heeft u vragen?

Wilt u eens praten over de mogelijkheden? Bel ons op 085 0640 732 of mail naar info@trakstar.nl.

Contact ons
© 2001-2019 Trakstar. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy