back to blog

De kracht van frequente feedback, ofwel waarom één gesprek per jaar niet (meer) voldoende is.

 

 
 4 februari 2025

De traditionele jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn achterhaald. Een keer per jaar een formeel gesprek over prestaties, doelen en verbeterpunten is simpelweg niet meer genoeg. In een tijd waarin de arbeidsmarkt snel verandert en medewerkers steeds meer waarde hechten aan persoonlijke ontwikkeling en betrokkenheid, is frequente feedback de sleutel tot succes. De Employee Experience moet in orde zijn anders vertrekken mensen

In deze blog duiken we in waarom regelmatige feedback vele malen effectiever is dan de traditionele jaarlijkse beoordeling.


Waarom één keer per jaar niet meer werkt

Het klassieke jaarlijkse beoordelingsgesprek brengt veel nadelen met zich mee:

  • Te laat en niet relevant: feedback die een jaar oud is, voelt als achterhaald. Medewerkers kunnen er weinig mee omdat het niet meer aansluit op hun huidige werk of situatie.
  • Onnauwkeurig en subjectief: als een manager zich enkel baseert op indrukken van het afgelopen jaar, kan de beoordeling gekleurd zijn door recente prestaties (recency bias) in plaats van een eerlijk overzicht te geven.
  • Lage betrokkenheid: medewerkers krijgen te weinig erkenning en begeleiding gedurende het jaar, waardoor ze zich minder gewaardeerd voelen en sneller geneigd zijn om elders te zoeken.

 


De voordelen van frequente feedback

Moderne organisaties stappen over op een doorlopend feedbacksysteem.

Dit heeft een aantal grote voordelen:

1. Medewerkers blijven betrokken en gemotiveerd

Door regelmatig korte feedbackmomenten in te bouwen, blijven medewerkers in contact met hun leidinggevenden en collega’s. Dit vergroot de betrokkenheid en motivatie, wat leidt tot een hogere productiviteit. Onderzoek toont aan dat bedrijven met een sterke feedbackcultuur meer winstgevend zijn. Dat hoeven helemaal geen langdurige gesprekken te zijn. Advies: doe deze gesprekken volgens een vast format.

2. Ontwikkeling wordt een continu proces

Feedback is niet alleen bedoeld om prestaties te beoordelen, maar ook om medewerkers te helpen groeien. Door regelmatig feedback te geven, kunnen medewerkers direct leren en zich verbeteren, in plaats van te moeten wachten op een jaarlijks gesprek. Feedback wordt vaak geassocieerd met negativiteit... Dat is niet correct. Je kunt ook een welgemeend compliment geven hetgeen weer ten goed komt aan de erkenning van de medewerker.

3. Doelen worden sneller behaald

Een van de grootste frustraties bij jaarlijkse beoordelingen is dat gestelde doelen vaak niet worden opgevolgd. Hoe vaak komt het niet voor dat een gesteld doel vergeten wordt... Pas als het formulier van vorig jaar weer uit het archief komt zie je wat je vergeten bent... Met frequente feedback kunnen managers en medewerkers doelen tussentijds bijsturen, wat de kans op succes vergroot. Hou de voortgang bij en kijk of je als manager kunt helpen die doelen te behalen. Goede software kan je hier geweldig ondersteunen en geeft overzicht in de te behalen doelen.

4. Betere samenwerking en teamdynamiek

In organisaties waar feedback een vast onderdeel is van de bedrijfscultuur, communiceren teams effectiever. Dit zorgt voor betere samenwerking en een positievere werksfeer. Door een cultuur te creëren waarin feedback een normaal gegeven is leert men er veel beter mee omgaan en is het de normaalste zaak van de wereld geworden.

5. Verlaging van verloop en ziekteverzuim

Een gebrek aan feedback leidt vaak tot onzekerheid en ontevredenheid bij medewerkers. Dit kan resulteren in een hoog verloop en meer ziekteverzuim. Door frequente gesprekken voelen medewerkers zich gehoord en gewaardeerd, wat de kans vergroot dat ze loyaal blijven aan het bedrijf. Je signaleert problemen veel eerder als je met elkaar in gesprek blijft.


Hoe implementeer je frequente feedback in jouw organisatie?

Het overstappen van een jaarlijks beoordelingssysteem naar frequente feedback vergt een verandering in mindset en aanpak. Hier zijn enkele praktische stappen:

  1. Maak feedback een vast onderdeel van de bedrijfscultuur Stimuleer managers en medewerkers om regelmatig feedbackmomenten in te plannen. Dit kunnen korte check-ins zijn van 10-15 minuten, waarin de voortgang en eventuele knelpunten worden besproken. Kort maar krachtig.
  2. Gebruik technologie om feedback te structureren Tools (zoals Trakstar Perform) helpen bij het verzamelen en analyseren van feedback. Met functionaliteiten zoals 360 graden feedback en real-time rapportages wordt het eenvoudig om continu inzicht te houden in prestaties en ontwikkeling.
  3. Stimuleer peer-to-peer feedback Feedback hoeft niet alleen van managers te komen. Collega’s kunnen waardevolle inzichten delen die bijdragen aan een prettige werkomgeving en betere prestaties. De kracht van onderlinge feedback is niet te onderschatten en draagt bij aan een positief werkklimaat.
  4. Focus op constructieve en positieve feedback Feedback moet niet alleen gaan over wat beter kan, maar ook over wat goed gaat. Dit zorgt voor een positieve werksfeer en motiveert medewerkers om zich te blijven ontwikkelen.
  5. Train managers in het geven van effectieve feedback Niet elke manager is van nature goed in het geven van feedback. Door trainingen en coaching kunnen zij leren hoe ze op een open en effectieve manier gesprekken kunnen voeren die bijdragen aan de groei van hun team.

 


Conclusie

De wereld verandert, en de manier waarop we prestaties beoordelen moet mee veranderen. Jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn niet langer effectief in het behouden en motiveren van talent. Het is prima om eens per jaar de balans op te maken van de gesprekken die je voerde met elkaar. Dit "balansgesprek" heeft veel minder lading omdat je frequent met elkaar gesproken hebt. Er komen geen verrassingen meer aan het licht omdat veel al besproken is.

Een cultuur van frequente, constructieve feedback leidt tot meer betrokken medewerkers, een hogere productiviteit en uiteindelijk betere bedrijfsresultaten.

Wil jij jouw beoordelingsproces moderniseren? Dan is het tijd om de overstap te maken naar doorlopende feedback.

Met een platform als Trakstar Perform wordt het eenvoudig om deze verandering door te voeren en te profiteren van de vele voordelen die frequente feedback biedt. Wacht niet tot het volgende jaarlijkse beoordelingsgesprek—begin vandaag nog met het bouwen van een toekomstgerichte feedbackcultuur! 🚀

Framework Will Help You Grow Your Business With Little Effort.

Dries Vinke

Dries Vinke is specialist op het gebied van Human Performance Management en reseller van Trakstar, Employee Performance Software. Hij heeft al meer dan 100 ondernemingen geholpen bij de implementatie van Performance Management in Nederland. Daarnaast is Dries auteur van het recent verschenen boek: In 10 Stappen Effectief Performance Management.