Doelen formuleren

Alles wat u nodig hebt voor het nieuwe personeelsbeoordelen

Doelen formuleren

Een survey gehouden onder 9500 medewerkers en 300 Managers door CEB laat zien dat het ontbreken van duidelijke doelstellingen schadelijk is voor de prestaties! Die daalde maar liefst met 28%!

De andere kant op: al jaren geleden is bewezen dat het stellen van duidelijke doelstellingen de prestatie van de organisatie met 11 tot 15 % laat stijgen!! Stelt u zich eens voor wat dit doet met de performance van uw organisatie! 

Dus het formuleren van duidelijke doelstellingen is een eerste vereiste voor goede prestaties. De persoonlijke doelstellingen van de medewerker moeten zoveel mogelijk bijdragen aan de bedrijfsdoelen. Daarvoor bespreek je eerst de doelen van de organisatie en indien relevant ook de project-, communicatie-, marketing-, afdelings- of productiedoelen. Zo weet de medewerker wat de plannen zijn voor de komende periode (en eventueel jaren).

Op basis hiervan kan de medewerker bepalen op welke manier hij/zij hieraan het beste kan bijdragen en daarbij ook leerdoelen voor de persoonlijke ontwikkeling formuleren. Deze doelen zijn SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden), zodat ze concreet zijn en het duidelijk is wat van de medewerker wordt verwacht.

features-goal-tracking-track-all-year-long

Voorbeelden van het SMART formuleren van doelstellingen

Hier zijn 7 stappen die je zullen helpen jouw organisatiedoelen te bereiken:

1. Definieer de doelen duidelijk:

Hoewel je misschien een lijst met je doelen hebt gemaakt en erover hebt gesproken tijdens een vergadering, betekent dat niet dat iedereen ze begrijpt en omarmt. Bespreek die in een aparte meeting, krijg feedback van je teamleden en herzie de doelen, zodat ze duidelijk worden begrepen en maximaal draagvlak hebben. Geef vervolgens de doelstellingen een context. Waarom zijn ze belangrijk? Wat betekenen ze voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers? En wat gebeurt er als de organisatie ze niet bereikt?

2. Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de doelen:

Elke persoon in de organisatie moet hetzelfde niveau van begrip en inzet voor de doelen hebben. Werkelijk iedereen! Als de doelstellingen niet duidelijk worden begrepen, bestaat de kans dat mensen ze negeren. Helder formuleren is dan ook cruciaal om op de persoonlijke steun van medewerkers te kunnen rekenen.

3. Bespreek de voortgang van de doelstellingen vaak:

Het feit dat je hebt gesproken over de doelen, betekent niet dat de werknemers van de organisatie ze altijd bij de hand hebben. De doelen moeten het hele jaar door in elke vergadering worden verwerkt. Als je er niet vaak naar verwijst, zullen andere dingen de gedachten van jouw medewerkers in beslag nemen en ze afleiden.

features-homepage-goal-tracking

4. Definieer een SMART-stappenplan dat jouw doelen realiseerbaar maakt:

Zeer weinig doelen kunnen worden bereikt zonder stappen (milestones) te formuleren. Deze stappen zijn kleinere afzonderlijke taken, die ervoor zorgen dat jouw doelstellingen stap voor stap worden bereikt.

5. Stel een aanpak op om de taken daadwerkelijk te doen en te evalueren:

Voor elk van de taken moet je een concrete aanpak formuleren om ze te voltooien. Gewoon ‘doe het’ zeggen, zal niet werken en staat haaks op de insteek en voordelen van een SMART-stappenplan. Bouw tijd in om in gesprek te gaan met de medewerkers die een bijdrage leveren aan het behalen van de doelstellingen. Faciliteer als leidinggevende de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en help ze te leveren wat nodig is voor elk initiatief om succesvol te zijn.

6. Geef de taken voldoende tijd en prioriteit om te worden voltooid:

Druk, druk, druk… Dat zijn we vaak. Zorg ervoor dat jouw medewerkers werken aan het voltooien van de taken die uiteindelijk je doelen zullen bereiken. Soms moeten leiders het operationele werk voor individuen beperken, zodat ze de initiatieven kunnen voltooien.

7. Publiceer vooruitgang in het bereiken van jouw doelen

Iedereen houdt ervan om te scoren. Als je iets belangrijks bereikt, zullen jouw medewerkers willen weten of ze winnen of verliezen. Elk taak moet daarom een voltooiingsdatum hebben om aan te tonen dat er vooruitgang wordt geboekt in de richting van de geformuleerde doelen. Denk aan het eten van die befaamde olifant. Het verzamelt de troepen en geeft hen motivatie. Vier het halen van weer een taak! Zeker bij grote projecten is het van belang om tussendoor stil te staan bij de overwinningen. Kortom:

Doelen formuleren brengt je organisatie veel


Door deze stappen te doorlopen, vergroot je jouw kansen op succes in alle opzichten. Het SMART formuleren van doelstellingen draagt niet alleen bij aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, maar helpt jouw organisatie ook om de belangrijkste doelen sneller te bereiken. En dat is in het belang van iedereen

New call-to-action

Demo aanvragen?

Wilt u een persoonlijke rondleiding door Trakstar? Dat kunnen wij online voor u verzorgen.

Vraag een demo aan

Aanmelden

Schrijf u in om dagelijks, wekelijks of maandelijks onze blogs te ontvangen en blijf altijd op de hoogte.

Ontvang onze blogs

Heeft u vragen?

Wilt u eens praten over de mogelijkheden? Bel ons op 085 0640 732 of mail naar info@trakstar.nl.

Contact ons
© 2001-2019 Trakstar. Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy