back to blog

Tips voor het implementeren van een enquête

Ontdek hoe je een enquête succesvol kunt implementeren met deze handige tips

Checklist opzet Medewerkerstevredenheidsonderzoek in 6 stappen in Trakstar

 

In de dynamische wereld van bedrijfsvoering is het waardevol om de tevredenheid en betrokkenheid van werknemers te meten. Het verzamelen van feedback en het uitvoeren van surveys zijn essentiële instrumenten om de werkomgeving te verbeteren en het welzijn van het personeel te waarborgen. Door de medewerkers een podium te geven kunnen ze , al dan niet anoniem aangeven hoe het is om voor de onderneming te werken en hoe ze dit ervaren. Dit hoort bij de Employee experience. In Trakstar bestaat de mogelijkheid om die onderzoeken op een makkelijke en toegankelijke manier te doen.

  1. Waarom wil je een survey doen?

Voorbereiding is alles! Het is van belang om helderheid te verschaffen over waarom, wanneer en hoe het onderzoek wordt uitgevoerd, altijd in overeenstemming met de doelen van je organisatie. Wat wil je weten? Wat wil je meten? Er moet een plan liggen met een identificatie van die specifieke focusgebieden in lijn met de bedrijfsdoelstellingen. Wat is de achterliggende reden? Waar observeer je een tekortkoming? Of wat baart je zorgen?

  1. Survey opzet

In Trakstar is het heel makkelijk om een survey te maken. Je hebt de mogelijkheid om de vragen te scoren op een 3, 5 of 10-puntschaal. Ook is het mogelijk om open vragen te stellen. Open vragen zijn wel lastiger te kwalificeren omdat de antwoorden sterk uit een kunnen liggen. Er is een optie om een (verplichte) toelichting te vragen.

Ook is het mogelijk de survey wel of niet anoniem te laten invullen. De ervaring leert dat bij anonieme response de ondervraagden wat meer open zijn in de antwoorden. De anonimisering in Trakstar is ook een echte anonimisering. Je kunt de antwoordgevers niet herleiden.

Formuleer heldere, relevante en niet-sturende vragen om kwalitatieve feedback te waarborgen. Via Trakstar kun je een lijst met 250 vragen opvragen.

  1. Survey uitsturen

Laat weten dat er een survey te verwachten is. Effectieve communicatie is cruciaal tijdens de lancering. Maak het doel, de voordelen en de tijdlijn van het feedbackproces helder voor alle medewerkers. Zend de uitnodigingen de organisatie in laat via diverse communicatiekanalen weten dat de survey ingevuld kan worden. Medewerkers zien vervolgens als ze inloggen in Trakstar dat ze de lijst kunnen invullen.

  1. Tijdens en na de survey lancering

In Trakstar heb je een real-time overzicht van de respons. Stuur eventueel een reminder aan de deelnememrs die nog geen antwoorden hebben gegeven. Overweeg het verlengen van de reactietijd.

  1. Analyse

Na het verzamelen van feedback is het tijd voor analyse. Trakstar helpt je en verwerkt de gegevens in een helder rapport. Bespreek de uitslag met andere belanghebbenden (MT?) en trek conclusies.

  1. Follow-Up

Het is van groot belang de uitkomsten helder en zo transparant mogelijk te communiceren met de organisatie. Geef aan wat je gaat doen om de gesignaleerde problematiek op te lossen. Doe je dit niet dan zal het animo om een vervolg survey in te vullen strak reduceren. Implementeer de veranderingen en maak gebruik van de volgende surveyronde om de effectiviteit van geïmplementeerde veranderingen te meten.

 

Framework Will Help You Grow Your Business With Little Effort.

Dries Vinke

Dries Vinke is specialist op het gebied van Human Performance Management en reseller van Trakstar, Employee Performance Software. Hij heeft al meer dan 100 ondernemingen geholpen bij de implementatie van Performance Management in Nederland. Daarnaast is Dries auteur van het recent verschenen boek: In 10 Stappen Effectief Performance Management.