back to blog

Wat is de overeenkomst tussen een bezoek aan de tandarts en het traditionele beoordelen?

We kennen het allemaal: beoordelingsgesprekken die voelen als een tandartsafspraak. Niemand zit erop te wachten, maar het moet. Toch kan het anders. Met een paar aanpassingen maak je het beoordelingsproces eerlijker, menselijker én effectiever.

  1. Stop met het jaarlijkse “ritueel”

Beoordelen hoeft geen jaarlijks gebeuren te zijn waar iedereen met knikkende knieën naartoe gaat. Maak het een continu proces. Geef vaker feedback en bespreek ontwikkeling doorlopend. Plan (minstens) 2-maandelijkse bi-laterale gesprekken. Zo voorkom je verrassingen en stressmomenten. Er komen geen lijken meer uit de kast zoals bij het jaarlijkse gesprek. Dat hoeven helemaal geen langdurige gesprekken te zijn. 

  1. Maak het tweerichtingsverkeer

Geen monoloog, maar een dialoog. Als je frequent met elkaar spreekt dan heeft het eindejaarsgesprek veel meer het karakter van een balansgesprek. Je maakt als het ware de balans op van de situatie van de medewerker. Je hebt immers frequent met elkaar gesproken. Laat medewerkers ook feedback geven op het proces, het team en zelfs op jou als manager. Door te luisteren toon je respect en creëer je een open sfeer. 

  1. Focus op groei, niet op fouten

Statistisch gezien gaat 80% van de tijd die wordt besteed aan traditionele gesprekken over de 20% die minder goed gaat.....  Beoordelingen voelen daarmee vaak als een opsomming van wat er misging. Draai het om! Bespreek successen en kansen. Mensen groeien sneller van erkenning dan van kritiek. En ja, verbeterpunten kun je zeker benoemen, maar doe het constructief. Het blijkt veel makkelijker te zijn om van een 6 een 7 te maken dan van een 4 een 5. Dat kost je veel minder moeite en het werkt positief door. 

  1. Gebruik technologie slim

Stop met ellenlange Word-documenten en spreadsheets. Gebruik moderne tools zoals Trakstar om prestaties, doelen en feedback op een overzichtelijke manier te managen. Minder gedoe, meer focus op de inhoud en alles bij de hand. Daarbij kun je de data van de gesprekken makkelijk verwerken tot waardevolle inzichten. 

  1. Maak het persoonlijk

We zijn allemaal mensen, geen nummers. Zorg dat gesprekken aansluiten bij iemands rol, talenten en ambities. Een medewerker wil zich gezien voelen, niet beoordeeld alsof hij in een productielijn staat.

Tijd voor actie!

Een eerlijk en sympathiek beoordelingsproces draait om één ding: mensen centraal stellen.

Wellicht heb je de verplichte beoordelingsronde weer afgesloten of misschien zit je er nog midden in……

Om te voorkomen dat je aan het eind van het jaar weer door dezelfde ellende door moet akkeren is het nu tijd om in actie te komen. Demo zien? 

Framework Will Help You Grow Your Business With Little Effort.

Dries Vinke

Dries Vinke is specialist op het gebied van Human Performance Management en reseller van Trakstar, Employee Performance Software. Hij heeft al meer dan 100 ondernemingen geholpen bij de implementatie van Performance Management in Nederland. Daarnaast is Dries auteur van het recent verschenen boek: In 10 Stappen Effectief Performance Management.