Beoordelen of niet? Het gaat om jou en niemand anders!

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

In al het geweld dat de laatste tijd is uitgebroken om het traditionele en zo vervloekte beoordelen nou eindelijk eens de nek om te draaien zou je bijna vergeten waar het werkelijk om draait. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden als je kijkt naar beoordelen, dat is wel duidelijk.  Maar uiteindelijk gaat het om jou als medewerker, de belangrijkste persoon in de performance cyclus.  Deskundigen rollebollen over de straat om hun gelijk te krijgen. Afschaffen dat beoordelen roept de één. De ander beweert dat het wel moet blijven maar dan anders. Boekenkasten vol literatuur, Linkedin staat er vol mee. We worden bestookt met karrevrachten vol blogs.

Verwarrend.

Ondertussen zijn er veel ondernemingen in opperste staat van verwarring. Wat moeten we nu doen? Het gevolg hiervan is dat veel bedrijven en instellingen in een soort stupor geschoten zijn. In afwachting van alle ontwikkelingen doen ze ondertussen maar niets. Het was toch al niet het favoriete onderwerp van vele managers. En die arme medewerker maar wachten....

De rol van jou als medewerker:

Zorg dat je als medewerker in de lead komt. Neem jouw verantwoordelijkheid over jouw eigen functioneren. Ga niet zitten afwachten tot jouw leidinggevende of jouw onderneming ergens mee komt. Vraag om duidelijkheid bij het formuleren van jouw doelen, wat verwacht men van jou? Zorg dat je ze goed uitschrijft en jij en jouw leidinggevende op dezelfde pagina zitten. Pas dan kun je een optimale bijdrage leveren aan jouw eigen ontwikkeling en aan jouw performance. Het gaat om het resultaat voor jou, jouw organisatie en natuurlijk de KLANT. 

Continue feedback:

Vraag om feedback. Hoe gaat het? Beleg op regelmatig basis een bi-lateraal overleg en maak aantekeningen van de vorderingen. Vraag om hulp als het nodig is. Kortom neem meer de regie, zeker als je bij een onderneming werkt waar het proces van beoordelen een ondergeschoven kindje is en daarmee is miskend. Zeker ook in het kader van jouw persoonlijke ontwikkeling moet je jouw aandacht opeisen. Er zijn ondernemingen die hier beperkt oog voor hebben. Het nemen van de leiding in dit proces is veel effectiever dan maar afwachten waar jouw baas meekomt.  

Het begin van de cyclus:

Zet een duidelijke stip aan de horizon waar je naar toe wilt varen. Zorg ervoor dat je de stappen weet te definiëren die jou het resultaat gaan brengen. Vertaal dus jouw doelstelling in een actieplan. Als je wilt kun je een olifant op eten maar doe dat wel in hapjes. Elke dag een paar goede happen en aan het eind van de periode is de olifant op.  En die doelstellingen kunnen harde KPI's zijn, bijvoorbeeld 100 nieuwe klanten, maar ook doelen in het kader van jouw persoonlijke ontwikkeling. Niets is meer motiverend dan het doormaken van groei!   

Tijdens de cyclus:

Zoals reeds beschreven, vraag om bi-lats met jouw leidinggevende. Eis jouw tijd op in de agenda. Maak aantekeningen in jouw eigen file opdat je zaken niet vergeet. Deze aantekeningen kun je voor jezelf houden maar ook delen met jouw leidinggevende. 

Tijdens het beoordelingsproces:

Als het zo ver is dan ligt jouw zelfbeoordeling aan de basis van de gesprekken. Vraag ook aan anderen hoe men denkt dat je het hebt gedaan. In een 360 graden beoordeling komt dat aan bod en kun je zelfs extern jouw licht opsteken (klanten?). Het gaat om de dialoog met jouw leidinggevende. Zorg ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt en je jouw argumenten paraat hebt. Draag er ook aan bij dat jouw leidinggevende wordt beoordeeld. Zorg voor een cultuur waarin dat heel normaal is. 

Samenvattend: 

Neem de regie over jouw eigen functioneren en wacht niet af tot de onderneming waar jij voor werkt met iets komt. Neem jouw eigen lot in handen. Daar is het belangrijk genoeg voor. 

Leave a Comment

Blog posts

Related Articles.

Image of Dries Vinke
Dries Vinke

Beoordelen? Het moet echt anders!

Als het “beoordelingsseizoen” weer aanstaande is dan staat niemand te juichen. Het voelt alsof je...

Read more
Image of Dries Vinke
Dries Vinke

De bedrijfscultuur en beoordelen.

Er komt veel kijken bij het vervullen van een job. Niet alleen zaken zoals competenties of het...

Read more