back to blog

Hoe 360-graden feedback succesvol in te voeren binnen je organisatie

360-graden feedback is het proces waarbij een werknemer (manager of niet-manager) wordt beoordeeld door zijn collega's. Doordat de feedback afkomstig is van meerdere personen, is er minder kans op discriminatie op basis van de meest recente interactie, geslacht, ras, etc. Dit type feedback kan leiden tot duidelijke en eerlijke feedback over uw werknemers. Ondanks dat de feedback anoniem verstrekt kan worden, kan er bezorgdheid bestaan bij uw medewerkers over de uitkomsten, het proces etc. Hoe neem je dit weg? In dit blog vind je vijf stappen om 360-graden feedback succesvol in te voeren in je organisatie.

1: Bepaal je doelstellingen

Het bepalen van je doelstellingen is een belangrijke eerste stap bij het implementeren van 360-graden feedback in je organisatie. Het hebben van een reeks doelstellingen helpt je niet alleen om te bepalen welke competenties en vragen je moet gebruiken in je 360-graden feedback, maar doelstellingen helpen ook bij het bepalen welke mensen betrokken moeten zijn bij het invullen en uitvoeren van dit proces.

2: Communiceer je doel

Naast feedback willen medewerkers ook een doel. Je kunt ze beide dingen geven met duidelijke, ongecompliceerde communicatie. Dit is met name het geval wanneer je rapporteert over het 360-graden feedbackprogramma van je organisatie. Het is niet nodig om verwarring of angst op te wekken bij de implementatie van een nieuw proces, en samen met uw gedefinieerde doelstellingen en een duidelijk gecommuniceerde reden "waarom", moet elke kritische reactie worden vermeden.

3: Spreek je verwachtingen uit

Als je hebt aangekondigd over te stappen op 360-graden feedback is het belangrijk om de verwachtingen die je hebt van dit proces uit te spreken. Wie heeft welke rol? Welke feedback zouden de werknemers moeten geven? Hoe lang duurt het om deze feedback te voltooien? Door verwachtingen direct uit te spreken, kun je de bezorgdheid van je medewerkers weg nemen. Daarnaast helpt het ook bij de evaluatie. De resultaten kunnen naast de verwachtingen gelegd worden, waarbij goed inzichtelijk wordt wat goed is gegaan en wat beter kan.

4: Anonieme feedback geven of niet?

Laat medewerkers weten of de feedback anoniem versterkt wordt of niet. En communiceer wie de feedback kan zien. Bekijken de niet direct leidinggevende het ook? Wees duidelijk en eerlijk tegenover je werknemers; dat is voor iedereen het beste.

5: Laat medewerkers weten waar zij met vragen terecht kunnen

Ongeacht hoe de vorige 4 stappen verlopen zijn, er zal waarschijnlijk enige bezorgdheid bestaan over het 360-graden feedbackproces - sommige werknemers realiseren zich hun bezorgdheid mogelijk niet eens tot na de eerste feedbackronde. Het is belangrijk om de zorgen en vragen van uw werknemers vóór, tijdens en na de 360-graden beoordelingen te bespreken. Communiceer ook duidelijk waar zij met hun vragen terecht kunnen. Vragen en zorgen kunnen een organisatie alleen pijn doen als het niet op de juiste manier wordt aangepakt; alle andere keren kan het een organisatie juist sterker maken.

Bovenstaande stappen helpen je om het 360-graden in te voeren en de bezorgdheid van je medewerkers weg te nemen. Bij sommige organisaties zal de invoering ervan sneller verlopen dan bij andere. Vaak is er in eerste instantie weerstand, want men houdt in het algemeen niet van verandering. Een stap voor stap benadering werkt dan het beste, waarbij duidelijk uitgelegd wordt waarom er voor 360-graden feedback is gekozen. Uiteindelijk zullen je medewerkers inzien dat het 360-graden feedback geven voordelen biedt voor hen en de organisatie. 360-graden feedback wordt hierdoor een succesvolle tool in het beoordelingsproces.

Aan de slag?

Het handmatig uitvoeren van de 360 graden feedback cyclus kost veel tijd en moeite, maar gelukkig kan het ook sneller en eenvoudiger. Wil je er meer over weten? Boek direct een demo en we leggen het je uit!

Meer weten over wat Trakstar voor jouw onderneming kan betekenen?

Dries Vinke

Dries Vinke is specialist op het gebied van Human Performance Management en reseller van Trakstar, Employee Performance Software. Hij heeft al meer dan 100 ondernemingen geholpen bij de implementatie van Performance Management in Nederland. Daarnaast is Dries auteur van het recent verschenen boek: In 10 Stappen Effectief Performance Management.